PRO A PROTI: Nextbike

Před několika měsíci se v našem městě schválilo pilotní testování projektu Nextbike – systému sdílených kol. Město Hořice zaplatilo 300 000 Kč za 6 měsíců pronájmu 25 kol, které si může kdokoliv půjčit a poté vrátit na 7 stanovišť po městě. Funguje to jednoduše: přijdete na stanoviště, v mobilní aplikaci si kolo půjčíte, prvních 15 minut máte zadarmo a za delší vypůjčení platíte. Kolo musíte vrátit opět na jedno ze stanovišť. Mnozí určitě znají konkurenční firmu Rekola, toto je velmi podobný koncept.

Klady

V první řadě jsem rád, že někdo přemýšlí, jak nabídnout alternativu k jízdě autem a chůzi, moc možností dopravy nemáme. Naše město není úplně nejmenší a z jednoho konce na druhý už to pěkná procházka je. Na druhou stranu tahat auto je v mnoha případech zbytečné, během frekventovaných hodin budete v centru hledat místo k zaparkování těžko.

Ve městě také máme MHD, která ale jezdí sporadicky a večer vůbec. Při cestě z pozdního vlaku Vám tak Nextbike hodně pomůže. Nextbike se může hodit i když máte svoje kolo doma – při návratu z cesty vlakem Vám vaše kolo doma bude k ničemu, Nextbike na stanovišti tak přijde vhod.

Kola benefitují hodně ty, kteří auto nemají: turisty, studenty, … Určitě to může město zatraktivnit a přitáhnout tak pár dalších návštěvníků na výlet.

Nakonec kola šetří planetu a ovzduší, a tím i naše zdraví. Proto každou iniciativu, která NENÁSILNOU formou nahradí alespoň pár aut alternativními prostředky, určitě podporuju.

Zápory

Podle oficiálních statistik [1, 2] proběhlo v červnu 921 výpůjček, při ceně 50 000 Kč na měsíc (300 000 Kč na půl roku) stojí město jedna výpůjčka 54 Kč, což není úplně málo. Pro srovnání: Jedna z hořických taxi služeb stojí 100 Kč a je odkudkoliv kamkoliv po městě. Autobus do Hradce Králové stojí dospělého 48 Kč.

Dále projekt sliboval 8 stanovišť, ale má jich aktuálně 7 a ještě nedávno měl pouze 6. Toto považuji za velkou brzdu projektu, jelikož lidé budou používat kola pouze, pokud mají stanoviště při cestě a půjčení kola jim ušetří čas. Stanoviště jsou hodně v centru a na jihovýchodě města. Což znamená, že pro spoustu cest po Hořicích jsou nevyužitelná, například třeba do autokempu, Bílska, Libonic, k Zezu, pod invalidovnu, na Doubravku a celkově sever a východ města.

Můj názor

Zastupitelé budou v nedaleké budoucnosti hlasovat o dalším pokračování projektu a já bych teď rád shrnul pár nápadů.

V první řadě bych se zamyslel, jak zefektivnit vynaložené finance. K tomu bude potřeba větší počet uživatelů, a ti přijdou jedině tak, že se jim používání Nextbiku vyplatí. K tomu by bezesporu pomohlo více stanovišť. Z mého okolí o přibližně 10 lidech systém dokáže ušetřit čas pouze dvěma, ostatní nemají na cestě stanoviště tak, aby se jim použití Nextbike vyplatilo.

Pak mě napadla ještě jedna myšlenka: spousta Hořičáků má vlastní kolo, ale ani tak nepotkáváme po Hořicích moc kol. Po krátké procházce městem jsem si všiml, že nemáme moc míst, kam kolo zaparkovat, jak v centru tak i mimo něj. Pár stojanů tu a tam je, ale třeba na samotném náměstí jsem našel jen malý stojan u radnice a jeden naproti muzeu, do mnoha obchodů by to od nich byl ještě pěkný kus cesty. Na spoustě míst chybí úplně. Přitom samotný stojan moc nestojí, údržbu potřebuje výjimečně, a hlavně nezabírá moc místa, možná by nebylo od věci jich do města pár přidat a ideálně udělat i jejich mapu.

Za mě klady převyšují zápory, ale pár věcí by ještě stálo za to doladit. Co si myslíte o projektu vy a máte s Nextbike zkušenost? A jakou? Povězte nám v komentářích!

Pro ODS Hořice, Mgr. Petr Šimůnek

Mapa stanovišť. Zdroj: www.nextbikeczech.com

Zdroje:

[1] Oficiální web projektu: https://www.nextbikeczech.com/mesto/horice/
[2] Oficiální statistiky na portálu města: https://horice.org/sdilena-kola-nextbike-v-horicich-narust-vypujcek-i-registrovanych-uzivatelu/d-22122?fbclid=IwAR28c7n9rQcZk6U4uChbzWkhO5VGc-AfgMHhLqazFiWMMT_wwxCvGmm7IMk

Komentáře